full screen background image

Inkontinence není neřešitelným problémem

Nechtěný únik moči je na veřejnosti tabu. Na postižené osoby, kterými jsou ve valné většině ženy, to má špatný psychický dopad. Dá se toto onemocnění léčit, případně jdou nějakým způsobem zmírnit příznaky?

 

O co se jedná?

Inkontinence neboli nenápadné samovolné unikání moči se objevuje zpravidla u žen ve středním a vyšším věku. Nevyhne se mu též až 20 % žen po porodu. K inkontinenci dochází při kýchnutí, smíchu, zvýšené námaze či při prudkém pohybu.

 

Dopad na pacienta

Z hlediska hygienického a zdravotního je to nepříjemný zápach, vznik opruzenin, ekzémů, či dokonce infekcí. Dále je to negativní vliv na psychický stav, jenž se může projevit depresí, úzkostí, nespavostí a pocitem studu. V neposlední řadě je to sociální izolace. Pacient se odmítá účastnit společenských akcí, dochází k výraznému omezení osobních aktivit.

 

Co je příčinou?

Rozlišujeme několik druhů inkontinence. Jsou jimi například stresová, jejímiž příznaky jsou výše uvedené. U urgentní inkontinence se objevuje tzv. nedoběhnutí na wc. U všech typů úniku moči je nejčastějším viníkem pokles pánevního dna. Mezi další možné příčiny můžeme zařadit poruchy vedení nervových vzruchů, chronický zánět močového měchýře nebo onemocnění prostaty.

 

Varianty řešení

Léčba inkontinence spočívá nejprve v diagnostikování jejího druhu. Stresová inkontinence se řeší většinou chirurgickým zákrokem, urgentní farmakologicky. Pokud se zaměříme na farmakologickou léčbu, u inkontinence léky jsou anticholinergika, jež zvyšují kapacitu močového měchýře a tlumí nutkání k močení. Jedná se o léčivo na lékařský předpis. Další možnost představují volně prodejné doplňky stravy obsahující výtažky z přírodních produktů. Mezi nejúčinnější byliny bojující s inkontinencí patří brusinky, kontryhel a kokoška pastuší tobolka.

 

Je třeba posilovat

Podávání léků nebo potravinových přípravků samo o sobě nestačí. Součástí léčby inkontinence by měly být též Kegelovy cviky, které pánevní dno významně posílí. Jedná se o sestavu 12 jednotlivých cviků, jež nejen únik moči potlačují, nýbrž vedou i k lepší postavě. Dbejte ovšem na jejich správné provedení a cvičte s vyprázdněným močovým měchýřem.

 

Jak na to?

Nejprve je třeba si uvědomit, o jaké svaly se konkrétně jedná. Svěrací svaly stáhněte směrem k sobě. Měli byste ucítit pohyb směrem vzhůru bez zapojení svalů sedacích, zádových, stehenních a břišních. Mezi Kegelovy cviky patří přitahování nohou, cvičení v kleku, sedy lehy či simulace jízdy na kole.

 

Kompenzační pomůcky

Kromě výše uvedeného se během inkontinence používají hygienické pomůcky navržené s ohledem na anatomii ženského těla. Jsou jimi inkontinenční vložky a natahovací kalhotky. Zabraňují protečení, vlhkosti a zápachu, poskytují pocit bezpečí a jistoty.




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *