Kvalitně vedený koučink dokáže odstranit obětní princip a pomáhá nastolit životní rovnováhu. Důležité přitom je věnovat pozornost jednotlivým otázkám, které kouč koučovanému pokládá. Jaká pro ně platí základní pravidla?
Co dokáže správně vedený koučink?
Při koučinku platí, že každý člověk je tím nejlepším odborníkem na sebe samého. Koučink osobního rozvoje přitom vede člověka k tomu, aby plně využil své schopnosti, možnosti a potenciál. Velmi zjednodušeně bychom mohli říct, že koučink cílí na budoucnost a nehledá kořeny problémů v minulosti.
Jak správně klást koučovací otázky
Správně položené otázky nutí koučovaného uvažovat jinak, než je jeho obvyklé myšlenkové schéma. Dokáží odstraňovat hranice, boří bariéry i nežádoucí postoje. Celý proces zároveň posiluje sebevědomí a tvůrčí schopnosti.
7 tipů pro úspěšné koučovací rozhovory
K tomu, aby byl koučovací rozhovor úspěšný, je kromě jiného důležité vhodně a správně pokládat jednotlivé otázky. Jaká pravidla pro ně platí?
Důvěrné a bezpečné prostředí, princip mlčenlivosti
Pro koučovaného je velmi důležité, aby koučovací rozhovor probíhal v pro něj příjemném místě. Jen tam, kde se aktéři cítí dobře a bezpečně, může vzniknout důvěrná atmosféra. Zároveň dodržujte mlčenlivost a o problémech klienta nemluvte s nikým druhým.
Aktivní a pozorné naslouchání
V rámci koučovacích rozhovorů by měl být kouč schopen aktivně naslouchat, díky čemuž bude mít klient plný prostor a podporu pro postupný rozvoj svých myšlenek. Je důležité, aby byl kouč po celou dobu s klientem v komunikačním napojení a soustředil se plně na daný okamžik. Myslete také na to, že klient vnímá i vaši neverbální komunikaci.
Vyhněte se radám a hodnocení
Začínající koučové a koučky se shodují, že pro ně bylo velmi obtížné naučit se do rozhovorů nevkládat vlastní hodnocení, názory, projekce a rady. Nespřádejte proto ve své hlavě dohady a hodnocení o svém klientovi a jeho situaci.
Pokládejte otevřené otázky
Koučovací rozhovor by se měl primárně skládat z otevřených otázek. Jedná se o takové otázky, na které není možné odpovědět ANO či NE. Otevřené otázky totiž v dané osobě pomáhají otevírat přemýšlení a rozvíjí rozhovor.
Dbejte na správnou strukturu
Každý koučovací rozhovor by měl mít adekvátní strukturu. Myslete na to, že se nejedná o pouhé klábosení dvou kamarádek u kávy, ale rozhovor, který má koučovaného někam posunout. Vůbec nejčastěji používaným modelem při koučovacích rozhovorech je přitom takzvaný GROW.
Provádějte rekapitulaci
Koučovaný se v celé situaci mnohem lépe zorientujete, pokud budete pravidelně provádět rekapitulaci. Díky tomu si bude moct informace lépe utřídit a udělat si pořádek ve svých myšlenkách. K rekapitulaci jej můžete buď vyzývat, nebo ji v pravidelných úsecích dělat sami.
Pomohou zápisky i nákresy
Někteří lidé potřebují pro lepší pochopení celé situace vidět její vizuální stopu. Pokud ji nemají, jsou spíše ztracení ve víru všech slov a zaseklí na místě. Informace pro ně proto můžete bodově rozepisovat, případně tvořit drobné nákresy.
Více článků z oblasti osobního rozvoje najdete na www.marketahamrlova.cz.