full screen background image

Vliv kofeinu a teinu na organismus

woman-601568_960_720

Káva a čaj patří hned po vodě k nejoblíbenějším a nejrozšířenějším nápojům na světě. V některých zemích je jejich pití považováno dokonce za obřad, má dokonce svá vlastní pravidla. Málokdo z nás si dokáže představit začít svůj den bez nich, pro jiné zase představují pohodovou tečkou za těžkým pracovním dnem. Oba dva horké nápoje vynikají svou lahodnou chutí a charakteristickou vůní. Existují i opravdoví závisláci, kterým může nadměrná konzumace přivodit řadu zdravotních problémů.  Káva i čaj totiž obsahují kofein, který patří k jednomu z nejužívanějších stimulantů. Potlačuje únavu, zlepšuje koncentraci, podporuje výkon a zvyšuje bdělost, dodává energii, způsobuje rychlejší a jasnější myšlení a stává se tak šikovným pomocníkem při práci i učení. Pokud ho konzumujete často, může si na něm vaše tělo vytvořit závislost. Hlídejte si proto jeho množství, přemíra totiž škodí. Může vyvolat nervozitu, neklid, nesoustředěnost, podrážděnost, ale i bolest hlavy zažívací problémy nebo abnormální srdeční rytmus. Proto platí víc než kdy jindy staré známé pravidlo: všeho s mírou.

Že káva obsahuje kofein, to ví zřejmě všichni. Ale jen málokdo tuší, že káva rozhodně není jeho jediným přírodním zdrojem, tuto stimulující látku najdeme také v čaji. Na rozdíl od kávového kofeinu, má ten čajový – tein, ale trochu odlišnější vliv na náš organismus. Zatímco účinky kofeinu z kávy se projeví rychle a rychle odezní, kofein z čaje účinkuje mírněji, ale zase delší dobu. Tein zvyšuje metabolismus a odbourává tuky. Nejvíce ho obsahuje černý čaj, nejméně potom čaj bílý.

Káva tvoří nedílnou součást dne prakticky každého z nás. Dokáže nás nakopnout a to nejen fyzicky, ale i mentálně. Neustále se vedou diskuze o tom, jestli je zdraví prospěšná nebo ne. Pravdou je, že pití kávy má své klady i zápory. Důležité je, jakou kávu pijeme. Klíčem je kvalitní zrnková káva a její čerstvost. Namletá by měla být těsně před konzumací. Zapomeňte na náhražky ze supermarketu, které toho mají se skutečnou kávou opravdu pramálo společného. Přijatelná denní dávka kofeinu je stanovena na 300 mg, což odpovídá asi třem šálkům mleté kávy. Množství kofeinu se liší šálek od šálku, záleží také na druhu kávy. Robusta obsahuje dvakrát více kofeinu než arabica, čím jemněji je káva mletá, tím víc má kofeinu. Nezapomeňte, že káva odvodňuje, proto ji vždy doplňte dostatečným množstvím tekutin, ideálně vody.

 

 




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *